Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Autotrenažér a jeho využití v rehabilitaci osob se získaným poškozením mozku.
Strubinská, Šárka ; König, Jan (vedoucí práce) ; Nováková, Olga (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Bc. Šárka Strubinská Vedoucí práce: Mgr. Jan König Konzultant práce: Mgr. Eliška Burdová, Mgr. Bc. Jitka Bonková Sýkorová Název diplomové práce: Autotrenažér a jeho využití v rehabilitaci osob se získaným poškozením mozku Abstrakt diplomové práce: Diplomová práce popisuje využití řidičského trenažéru na manuální ovládání v rehabilitaci osob se získaným poškozením mozku. Hlavním cílem diplomové práce je zjistit využitelnost autotrenažéru a možnost zvyšující pravděpodobnost návratu k řízení automobilu u klientů po získaném poškození mozku v chronickém stádiu. Mezi první dílčí cíl patří zjistit vliv tréninku s využitím autotrenažéru na pozornost a možnost zvyšující pravděpodobnost návratu k řízení automobilu u klientů po získaném poškození mozku v chronickém stádiu. Druhý z nich stanovuje, zda navržená sada testů jako kritérium pro zařazení do výzkumu na autotrenažér, je vhodně určena. V teoretické části jsou shrnuty poznatky o získaném poškození mozku a jeho následcích, kognitivních funkcích a jejich poruchách, řízení automobilu a legislativní úpravě nebo možnostech otestování řidičských dovedností. Dále lze v této části nalézt informace o rehabilitaci u získaného poškození mozku se zaměřením na kognitivní funkce a řidičské dovednosti a také popis autotrenažéru...
Ergoterapeutický program v kognitivním Denním stacionáři Kliniky rehabilitačního lékařství VFN
Filipčíková, Šárka ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Šebková, Natálie (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Bc. Šárka Filipčíková Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. Název diplomové práce: Ergoterapeutický program v kognitivním Denním stacionáři Kliniky rehabilitačního lékařství VFN Abstrakt diplomové práce: Kognitivní funkce jsou nezbytnou součástí v běžném životě každého jedince. Denní stacionáře zaměřené na kognitivní rehabilitaci nejsou doposud v České republice velmi známé a rozšířené. Diplomová práce se zaměřuje na rehabilitační programy pro osoby se získaným poškozením mozku. Hlavním cílem je poskytnout přehled terapeutických programů, které se zaměřují na kognitivní rehabilitaci. Teoretická část práce se také zabývá problematikou související s rehabilitací kognitivních funkcí. Cílem praktické části je ověřit vliv intenzivní 4týdenní terapie na paměť v kognitivním programu Denního stacionáře Kliniky rehabilitačního lékařství 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice u pacientů po získaném poškození mozku. Vedlejším cílem je aktualizace protokolu výše zmíněného programu a ověření jeho proveditelnosti ergoterapeuty. Data do analýzy programu byla získána ze vstupních a výstupních vyšetření provedených ergoterapeuty zapojených do programu. Výzkumný soubor se skládal z 26 účastníků programu. Typ práce byl kvantitativní a data byla...
Podněty pro duchovní péči o osoby se získaným poškozením mozku
Kurovská, Lenka ; Macek, Ondřej (vedoucí práce) ; Ulrichová, Monika (oponent)
Diplomová práce se zabývá oblastí duchovní péče o osoby, které prodělaly traumatické poranění mozku, cévní mozkovou příhodu či jiné poškození mozku získané během dospělosti. Představuje, čím po ukončení akutní léčby tito lidé procházejí, jaké jsou jejich potřeby a copingové strategie. Seznamuje s výsledky výzkumů věnujících se vzájemnému vztahu mezi spiritualitou/religiozitou a zvládáním nepříznivých okolností souvisejících se zdravotním stavem, léčbou a rehabilitací. Shrnuje doporučení pro vhodné uzpůsobení duchovní péče somatickým, komunikačním, kognitivním a psychosociálním změnám, které mohou v důsledku poškození mozku nastat. Zvláštní pozornost věnuje využití expresivních terapií a doplňkových metod, díky nimž lze reflektovat duchovní témata i jinak než v klasickém rozhovoru.
Význam subjektivního hodnocení kvality života pacientů po získaném poškození mozku, dotazník WHODAS 2.0
Hysková, Ludmila ; Sládková, Petra (vedoucí práce) ; Pluhaříková-Pomajzlová, Jana (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Bc. Ludmila Hysková Vedoucí práce: MUDr. Bc. Petra Sládková, Ph.D. Název diplomové práce: Význam subjektivního hodnocení kvality života pacientů po získaném poškození mozku, dotazník WHODAS 2.0 Abstrakt: Diplomová práce se zabývá kvalitou života u osob po získaném poškození mozku. Poškození mozku je častou příčinou vzniku disability dospělé populace. Cílem diplomové práce je zjistit jak se mění kvalita života u osob po získaném poškození mozku v závislosti na absolvování denního stacionáře. Dále je cílem zjistit, zda existuje korelace mezi subjektivními daty WHODAS 2.0 a objektivními daty FIM. Teoretická část popisuje získané poškození mozku, jeho typy a následky a následnou rehabilitaci. Dále se podrobně zaměřuje na kvalitu života a možnosti jejího hodnocení pomocí různých nástrojů. Dotazník WHODAS 2.0 je představen a jeho popsán jeho způsob klinického použití. Praktická část se zaměřuje na metodologii práce, cíle, hypotézy a výzkumný soubor. Výzkumný soubor obsahuje 21 pacientů, kteří absolvovali rehabilitační denní stacionář po dobu 4 týdnů. Data jsou sesbírána z období od dubna 2022 do března 2023. Výsledky práce ukazují, že kvalita života se v průběhu rehabilitačního denního stacionáře zlepšila u dvou třetin pacientů přibližně o 7 %. Stejně tak byla snížena...
Vyšetření zrakové percepce z pohledu ergoterapeuta: překlad The Developmental Test of Visual Perception for Adolescent and Adult a jeho pilotní ověření v praxi u pacientů po získaném poškození mozku.
Hodačová, Alžběta ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Gerlichová, Markéta (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Bc. Alžběta Hodačová Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc Název diplomové práce: Vyšetření zrakové percepce z pohledu ergoterapeuta: Překlad The Developmental Tes of Visual Perception for Adolescent and Adult a jeho pilotní ověření v praxi u pacientů po získaném poškození mozku Abstrakt diplomové práce: Diplomová práce se zabývá překladem standardizovaného nástroje The Developmental Test of Visual Perception for Adolescent and Adult: Second Edition (DTVP - A:2). Hlavním cílem práce je vytvoření české verze DTVP-A:2 a následné pilotní ověření u 4 pacientů po získaném poškození mozku. V teoretické části práce je uvedena problematika získaného poškození mozku, zrakové percepce, poruch zrakové percepce a vyšetření zrakové percepce z pohledu ergoterapie. Součástí teoretické části je popis jednotlivých hodnotících nástrojů, které se v ergoterapii používají. V praktické části práce autorka popisuje tvorbu dat, tedy proces překladu. Pro překladu Manuálu pro administrátora byl zvolen jednosměrný překlad. Záznamový formulář pak byl přeložen jednosměrně paralelní slepou technikou. Dále jsou v praktické části popsány jednotlivé kazuistiky u 4 pacientů po získaném poškození mozku. V kazuistikách autorka popisuje výkon v DTVP-A:2-CZ, ale také odpovídá na dílčí cíl práce,...
Koordinovaná rehabilitace po získaném poškození mozku
MORAVCOVÁ, Miluše
Diplomová práce se zabývá tématem koordinované rehabilitace u osob po získaném poškození mozku, které absolvují léčebný pobyt v Rehabilitačním ústavu v Kladrubech. Cílem této práce je popsat celkovou zdravotně sociální situaci u oslovených klientů, která vznikla jim i jejich rodině po prodělaném poškození mozku. Diplomová práce je rozdělen na dvě části - teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část obsahuje seznámení s tématikou diplomové práce. Je rozdělena do sedmi hlavních kapitol. První a druhá kapitola obsahují dělení, popis, funkci nervové soustavy a anatomii mozku. Třetí kapitola se zabývá pojmem získaného poškození mozku a jeho dělením na cévní mozkové příhody, traumatická poškození mozku a netraumatická poškození mozku. Čtvrtá kapitola vysvětluje koordinovanou rehabilitaci a její části - léčebnou, sociální, pedagogickou a pracovní rehabilitaci. Pátá kapitola je na téma preventivní funkce rehabilitace, která je také velmi důležitou součástí lidského zdraví a je úzce spojena s rizikovými faktory. Šestá kapitola rozděluje jednotlivá rehabilitační zařízení. Tématem sedmé kapitoly je péče v Rehabilitačním ústavu Kladruby. Seznámení s historií, současností a vizí rehabilitační péče do budoucna v tomto rehabilitačním ústavu. Dále obsahuje rozdělení poskytované komplexní péče v rehabilitačním zařízení. Výzkumná část se týká daných cílů a výzkumných otázek. Výzkum a diplomová práce je podpořena souhlasem Etické komise v Rehabilitačním ústavu Kladruby. Hlavním cílem této práce je popsat základní zdravotně sociální problémy u oslovených klientů a dílčím cílem je identifikovat nejpřínosnější složku koordinované rehabilitace během pobytu v rehabilitačním zařízení. Dvě výzkumné otázky jsou stanoveny v návaznosti na výzkumné cíle. První otázkou je zjistit, jaké limity vnímají oslovení klienti jako nejzásadnější a druhou otázkou je popsat intervence, které hodnotí klienti v rámci rehabilitace jako nejpřínosnější. Výzkumná část dále popisuje, jakým způsobem je práce zpracována, jaké metody budou použity, a vysvětluje výběr výzkumného vzorku klientů, díky kterým je tato práce vytvořena. V této práci je použita metoda kvalitativního výzkumu. Výzkumný soubor je volen záměrným výběrem klientů a je tvořen čtyřmi klienty: 2 ženy a 2 muži. Všichni oslovení klienti jsou seznámeni s cíli této práce, výzkumnými otázkami a možným přínosem této práce v léčbě osob po získaném poškození mozku. Technikou pro sběr dat je zvolen polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory jsou vedeny v klidném prostředí během léčby klientů v rehabilitačním ústavu. Analýza rozhovorů je provedena v programu Atlas.ti 8. Výsledné informace práce popisují a vysvětlují zdravotní a sociální problémy, které vznikají osloveným klientům po poškození mozku a jakým způsobem ovlivňují jejich dosavadní život. Dále výsledky identifikují prioritní část koordinované rehabilitace a jednotlivé složky komplexní rehabilitace. Podrobněji se zaměřuje na dvě důležité části léčebné rehabilitace a těmi jsou fyzioterapie a ergoterapie. Dále výsledky popisují léčbu v Rehabilitačním ústavu v Kladrubech, ukazují důležitost koordinované rehabilitace pro osoby pro poškození mozku a také vhodnost rehabilitačních zařízení, kde se provádí komplexní péče o klienty.
Využití kreativních technik v ergoterapii
Fürstenzellerová, Anna Kristina ; Sýkorová, Jitka (vedoucí práce) ; Rodová, Zuzana (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Anna Kristina Fürstenzellerová Vedoucí práce: Mgr. Bc. Jitka Sýkorová Název bakalářské práce: Využití kreativních technik v ergoterapii Abstrakt bakalářské práce: Bakalářská práce se zabývá problematikou užívání kreativních technik v ergoterapii. Kreativní techniky jsou s ergoterapií spojeny již od vzniku profese. Umělecké a řemeslné činnosti byly jedny z prvních smysluplných činností, které terapeuti ve své práci využívali. Jednalo se také o první aktivity, u kterých ergoterapeuti začali využívat odbornou analýzu činnosti. S vývojem profese a společnosti se však postavení kreativních technik v ergoterapii proměnilo. Dnes je zařazování tvořivých činností do terapie tématem, které ergoterapeuty rozděluje. Někteří vnímají kreativní techniky pouze jako historickou součást profese a jako zastaralé a přežité je ve své práci odmítají. Druzí v nich vidí potenciál a hledají způsoby, jak je smysluplně začlenit do rehabilitačního plánu svých pacientů. Bakalářská práce poskytuje pohled na kreativní techniky jako na terapeutický prostředek. Všímá si zapojení těchto činností v oboru v minulosti, snaží se popsat současnou situaci a pojmenovat problémy, které ergoterapeuti při zařazování těchto činností do terapie vnímají. Cílem práce bylo popsat prevalenci kreativních technik a...
Využití dvojího úkolu (dual task) v neurorehabilitaci u osob se získaným poškozením mozku
Burdová, Eliška ; Jeníček, Jakub (vedoucí práce) ; Krivošíková, Mária (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem využití dvojího úkolu v neurorehabilitaci u osob se získaným poškozením mozku. Jejím hlavním cílem bylo vytvořit program s využitím dual task postupů, který byl následně aplikován v rámci kognitivně zaměřeného denního rehabilitačního stacionáře Kliniky rehabilitačního lékařství Všeobecné fakultní nemocnice. Dalším cílem bylo poskytnutí nastavení podmínek k využívání programu, jeho zhodnocení a zjištění, zda došlo po jeho aplikaci u daného pacienta ke zlepšení některé z položek ADL. Výzkumná část práce je zpracována metodou kvalitativního evaluačního výzkumu prostřednictvím zpracování jedné kazuistiky a zhodnocení programu rozhodovacím evaluačním modelem. Na základě komplexní rešerše došlo ke zpracování a zhodnocení terapeutického programu, který obsahuje tři úrovně primárních motorických úkolů a sekundární kognitivní úkoly rozdělené podle konkrétních kognitivních funkcí. Jedná se o pilotáž k dalšímu zkoumání efektu využití dvojího úkolu u osob se získaným poškozením mozku. Klíčová slova: dvojí úkol, kognitivně-motorická interference, neurorehabilitace, získané poškození mozku
Stimulace polykání pomocí konceptu PNF u pacientů se získaným poškozením mozku
Matys, Václav ; Slámová, Adéla (vedoucí práce) ; Fabičovic, Klaudia (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno a příjmení: Václav Matys Vedoucí práce: Ing. Adéla Slámová Konzultant práce: Mgr. Ing. Jana Horynová Název bakalářské práce: Stimulace polykání pomocí konceptu PNF u pacientů se získaným poškozením mozku Porucha polykání se často vyskytuje jako komplikace u diagnóz spadajících do skupiny získané poškození mozku. V závažnějších případech se může jednat až o život ohrožující stav, především z důvodu rizika aspirace a následně možného vzniku zánětlivého onemocnění plic. Práce se zabývá možností terapeutického ovlivnění neurogenní dysfagie využitím prvků z konceptu proprioceptivní neuromuskulární facilitace - PNF. Navzdory faktu, že cvičení na podkladě PNF není v klinické praxi pro ovlivnění dysfagie příliš využívané, se jedná o velice efektivní a pro terapeuta relativně lehce zvládnutelný způsob léčby. Praktická část obsahuje zpracované kazuistiky dysfagických pacientů, u kterých byla aplikována terapie vycházející z konceptu PNF. Cílem bakalářské práce je vytvořit edukační materiál pro odbornou veřejnost, a to zejména pro fyzioterapeuty, ale i logopedy nebo ergoterapeuty, a podpořit tak mezioborovou spolupráci v péči o dysfagické pacienty. Výsledkem práce je sestavení terapeutické jednotky využívající prvky z konceptu PNF pro pacienty s neurogenní dysfagií. Z rozdílu hodnot...
Návrh univerzálních modelů pomůcek pro výrobu pomocí 3D tisku pro zlepšení soběstačnosti osob se získaným poškozením mozku.
Gazdová, Klára ; Rodová, Zuzana (vedoucí práce) ; Angerová, Yvona (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Bc. Klára Gazdová Vedoucí práce: Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. Název diplomové práce: Návrh univerzálních modelů pomůcek pro výrobu pomocí 3D tisku pro zlepšení soběstačnosti osob se získaným poškozením mozku Abstrakt diplomové práce: Východiska: Pacienti se získaným poškozením mozku často potřebují vybavení personalizovanými kompenzačními pomůckami, pro zvýšení zapojení paretické horní končetiny a soběstačnosti. Jednou z technologií výroby pomůcek je 3D tisk, který je využíván v zahraničí. Limitem je odborná a časová náročnost při přípravě 3D modelů pomůcek pro tisk. Snížení této náročnosti je možné vytvořením univerzálních 3D modelů, které umožní změnu rozměrů pomůcky bez odborného zásahu. Formulace cíle: Hlavním cílem je vytvoření univerzálních 3D modelů pomůcek. Tyto pomůcky pomohou pacientům v zapojení paretické horní končetiny a soběstačnosti. Na základě analýzy byly vybrány personální všední denní činnosti u pacientů se získaným poškozením mozku. Metodologie: Autor vytvořil Záznamový formulář pro sběr dat, k němu byly vytvořeny pokyny pro minimalizaci subjektivity při zisku dat jinými ergoterapeuty. Sběr dat prováděl autor v Rehabilitačním ústavu Kladruby a ERGO Aktiv o.p.s. Záznamový formulář byl rozeslán ergoterapeutům pracujícím s cílovou skupinou pacientů, ale...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 27 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.